Enerverend en uitdagend! - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Ilse - WaarBenJij.nu Enerverend en uitdagend! - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Ilse - WaarBenJij.nu

Enerverend en uitdagend!

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

24 December 2015 | Zambia, Livingstone

Eindelijk een kans om wat van me te laten horen. Druk, druk, druk... (en haperende Wifi).

Het is een enerverende en uitdagende tijd geweest in zowel positieve als negatieve zin. Het begon al met de tocht naar Schiphol. Van start gegaan met de auto, door het slechte weer waren er veel ongelukken, waardoor de snelweg helemaal vaststond, in Almere eruit om met de trein verder te gaan, die reed die dag niet... toen met de bus en heel Almere gezien, vanaf Weesp verder met de trein en toen ik 10 minuten voor het afsluiten van de vlucht op Schiphol aankwam (1,5 uur later dan gepland), kreeg ik te horen dat ik geen stoel had en op standby stond, omdat de vlucht overboekt was...
Uiteindelijk, enigszins hyperventilerend, ruimzittend bij de nooduitgang op weg.

Bij aankomst de volgende uitdaging. Ze zijn een aantal weken geleden gestopt met de lion walks, iets wat mij niet bekend was, dat was wel even slikken. Het is nu geregeld dat ik zondag naar Zimbabwe vertrek en daar de laatste twee weken doorbreng om alsnog de lion walks te kunnen doen. En ook wel zo gezellig, gezien ik hier nog de enige vrijwilliger ben sinds maandag, best druk in je eentje...
Gelukkig is er nog een intern, dus 's avonds zit ik niet alleen en is het gezellig.

Verder is het hier geweldig. De accommodatie ligt middenin het park, en 's avonds komen de hippo's bij ons in de tuin om te grazen. En dat kan op 15 - 20 meter afstand zijn. Zelfs twee vechtende mannetjes die op hun achterpoten gingen staan en met hun tanden tegen elkaar aan knalden en we toch maar even bij het huis zijn gaan staan, zoals ze hier zeggen "awesome"!! (zie je niet vaak). Als we van het huis naar onze slaapplek lopen, moet de gard ook mee om te waken voor overstekende hippo's (dat is dus met recht ' overstekend wild' ). Gisteravond een groep van 30 buffels die achter onze tuin liepen en daar grazen, en ook loopt er af en toe een giraffe op het pad.
Dat vind ik hier echt geweldig, ik heb heel wat wild gezien, maar altijd vanuit de auto. Nu heb ik lopend heel dichtbij diverse beesten kunnen komen: hippo's, giraffe, leeuwen, neushoorns, buffalo's, olifanten, heel veel bavianen, en dat voelt toch anders en speciaal.

Maandag zijn we met een groep van 10 olifanten op pad geweest (die zijn van de buren). Wat een geweldige ervaring om daartussen te lopen. Echt mega grote mannetjes en ook twee baby olifantjes, heel bijzonder en ontroerend. Het doel is het tellen en meten van de bolussen (hieruit kunnen ze de leeftijd en nog het een en ander afleiden, om dit later bij wilde olifanten te kunnen doen, om zo hun trek in kaart te brengen, zodat daar rekening mee gehouden kan worden als er boerderijen opgezet worden en hun vee veilig is, en daarmee dus ook de olifanten die anders door de boeren neergeschoten worden).

Het werk is divers, vallen uitzetten voor insecten, leeuwenhokken schoonmaken (poep scheppen), speelgoed voor ze maken, afval opruimen, leeuwen voeren en mijn 'favoriet' meat prep.; een geslachte ezel in stukken snijden... hier trok ik echter de grens, ermee rondzeulen dat lukt nog net, maar ik ga ze niet in stukken snijden...

Vorige week zouden de laatste zeven leeuwen die hier nog zijn, overgebracht worden naar Dambwa, waar de overige 39 leeuwen zitten. De dierenarts heeft ze in slaap gebracht en zo mocht ik met 'mijn eigen' leeuw achterin de auto op pad. Helaas werd halverwege door de overheid het verdere proces stop gezet (nadat ik gelukkig al onderweg was), zodat er hier nu nog drie leeuwen zijn die gescheiden zijn van hun zusjes. Hopelijk kunnen ze in januari overgebracht worden. Het zijn net katten, kopjes geven, kroelen en om aandacht vragen, alleen met ze spelen is nu te gevaarlijk, een tik van de poot kan gemakkelijk wat breken.

Eergisteren en gisteren ben ik in Botswana geweest (Chobe park). Enkele game drives en een water cruise gedaan. Schitterend, helaas hebben we het luipaard op 5 minuten na gemist... blijft een lastige om te zien te krijgen. Maar veel ander wild en moois gezien. Overnacht in een tent in het park zonder omheining; heel wat gehoord en heel weinig geslapen...

Vandaag een dagje stad, vanmiddag naar Royal Livingstone voor high tea en daarna ernaast voor cocktails en sunset over de Zambezi River. Een luxe Christmas Eve :-).

En dat wens ik jullie vanaf hier ook toe: hele fijne Kerstdagen en geniet van de vrije tijd en jullie familie!!

Tot later (dan vanuit Zimbabwe)!
Liefs Ilse

  • 29 December 2015 - 17:46

    Annette:

    Hoi Ilse,

    Log kunnen lezen, leuk, geeft een goed beeld, zo lief die poesen:)
    Hoop dat je lion walk een succes was gisteren (maandag 28 december).

    Liefs Annette

  • 29 December 2015 - 17:46

    Annette:

    Hoi Ilse,

    Log kunnen lezen, leuk, geeft een goed beeld, zo lief die poesen:)
    Hoop dat je lion walk een succes was gisteren (maandag 28 december).

    Liefs Annette

  • 31 December 2015 - 20:23

    Jouke:

    Hoi Ilse,

    Een wat minder begin. Maar woooh wat klinkt dat ontzettend gaaf al dat 'loslopend wild'
    Geniet!

    Groetjes, jouke

  • 01 Januari 2016 - 11:02

    Janine:

    Hoi Ilse,
    Fijn om te lezen hoe het met je gaat en wat je beleeft!
    Ik reageer nu pas omdat ik een e-mail had verwacht waarin staat dat je een blog hebt geplaatst.
    Wij hebben hier gezellige dagen gehad en gisteren een erg leuke Oud & Nieuw buurtborrel.
    Dit staat natuurlijk in schril contrast met jouw woon- en werklocatie.
    Geweldig dat je zo tussen de beesten in de wildernis leeft.
    Hopelijk doe je nog heel veel mooie indrukken en ervaringen op en wens je een heel gelukkig, gezond en gezellig 2016!
    Liefs
    Janine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Actief sinds 19 Nov. 2015
Verslag gelezen: 378
Totaal aantal bezoekers 7559

Voorgaande reizen:

12 December 2015 - 17 Januari 2016

Lion rehabilitation & conservation

Landen bezocht: